E-Reçete ’de kurumlar arası uyuşmazlık, eczaneleri mağdur ediyor

Eczanelerde ilaç satışı takibini kontrol altında tutmak ve yaşanan sıkıntıları minimize indirmek amacıyla 1 Temmuz itibariyle başlayan e-reçete uygulaması, Sağlık Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumu’nu (SGK) karşı karşıya getirdi. SGK’nın ilaç sirkülasyonunu takip edeceği Medula Eczane Provizyon Sistemi’ndeki alt yapı eksiklikleri sebebiyle sistem zaman zaman kesintiye uğrarken, vatandaşın ilaca rahatça ulaşabilmesi isteyen Sağlık Bakanlığı ise e-reçetenin yanında hekimlerden eski usul matbu basılı reçete yazılmalarını istiyor. Sistem denkleminin ortasında kalan eczacılar ise gelen 2 tür reçeteyi tasdikleyip SGK’ya fatura etmede artan yoğunluğun ve karmaşanın içinden çıkmaya çalışıyor.

Üretiminden hastaya ulaştığı ana kadar ilaç sirkülasyonunu takip etmek ve bu yolla ilaç giderlerini azalmak isteyen SGK, Sağlık Bakanlığı verilerine göre 81 ildeki 25 bin eczanede e-reçete uygulaması başlattı. Ancak elektronik Medula Eczane Provizyon Sistemi’ndeki alt yapı eksikliği, reçeteleri ikiye böldü. Sağlık Bakanlığı, yayınladığı tebliğde e-reçete sistemi tam verimli işleyene kadar eski usul matbu basılı reçete yazılmasına devam edilmesini isterken, konuya mali yönden bakan SGK ise işlemlerin tamamının elektronik ortam üzerinden yapılmasını arzu ediyor.

Reçetelerdeki ikilik vatandaş açısından sorun olmazken, sıkıntıyı 77 milyon 442 bin 554 kişiye hizmet veren eczacılar yaşıyor. Eczacılar bir yandan e-reçetede zaman zaman yaşanan sistem kesintisi veya hatası sebebiyle zor durumda kalırken, diğer yandan da gelen yazılı reçete yoğunluğuna yetişmeye çalışıyor.

E-reçete uygulamasına ilişkin Cihan Haber Ajansı’na (Cihan) konuşan Türk Eczacılar Birliği (TEB) 6. Bölge Samsun Eczacılar Odası Başkanı Ecz. Okan Karacan, herkesin işini kolaylaştıracak sistemin kısa zamanda çözülüp verimli çalışır hale getirilmesini beklediklerini söyledi.

Eczacıların iki reçete ile karşılaşması sebebiyle büyük problem yaşadıklarını ifade eden Başkan Ecz. Onur Karacan, “E-reçete sistemi, doktorlara, bizlere ve vatandaşlarımıza kolaylık sağlayabilecek güzel ve modern bir uygulama. SGK’ya da büyük kolaylık sağlıyor. Ama Medula sisteminden kaynaklanan alt yapı eksikliği nedeniyle rantabıl işlemiyor. SGK’nın her şeyden önce alt yapısı olan Medula serverını 24 saat hizmet verir hale getirmesi lazım. Çünkü sistem yanıt vermeği zaman vatandaşa ilaç verme olanağımız kalmıyor. Şimdi ise SGK ile Sağlık Bakanlığı arasında reçete konusunda görüş farkından kaynaklanan tezatlık yaşanıyor. Yani şuan bize iki türlü reçete geliyor. Her ikisini de tasdik edip SGK’ya fatura ediyoruz. Bu aşamada eczacılar olarak büyük sıkıntı çekiyoruz.“ dedi.

Sağlık Bakanlığı’na bağlı birimlerde aile hekimliklerinde e-reçeteye geçilmesine karşın üniversite ve eğitim araştırma hastanelerinde tam manasıyla uygulanamadığını söyleyen Ecz. Karacan, “Eski usul de devam ettiği için hasta ilacına ulaşabiliyor. Bu sistem kesinlikle olmalı. Ancak bu durum yaşanmamalıydı. Yeni bir uygulamaya geçmeden alt yapısı tam manasıyla hazırlanmalıydı.

Kervanı yolda hizana getirmeye çalıyoruz. Yukarıdan direk şapka geçirmek olmuyor. Şapkadan önce çorap, pantolon, gömlek, ceket ayakkabı giydirilmeliydi. Ama önce şapka taktırılıp diğerlerinin yolda giydirilmesini sağlamaya çalışıyoruz. O yüzden sistemsel problemler, biraz daha oturtulmalıydı. Ama yere kadar gelindi. Her şeye rağmen fena gitmiyor. Kısa zamanda sorunlar çözülüp sistem rayına oturur diye bekliyoruz.“ ifadelerini kullandı.

Kaynak